fbpx
כריסטינה וייס

הרקמות האמנותיות של האמנית כריסטינה וייס-עכשיו בתערוכת יחיד בתל אביב!

Project no. 223 פרויקט מס’
כריסטינה וייס | נבכי רקמת הלב
Cristina Weiss | Stitching the Heart
Curator: Rachel Sukman אוצרת: רחל סוקמן
פתיחה חגיגית: יום שישי, 12.3.2021 בשעה 11:00
בגלריה משרד בתל אביב
רח’ זמנהוף 6

בתערוכה יוצגו עבודותיה של כריסטינה וייס כמעין עדות מתקופת הקורונה בארץ וכסמן לקשיי ההישרדות. הקולאז’ים הרכים מוקפים במסגרות ברזל חלודות כמטאפורה למשברי הזמן הקשה, שהותיר בנו סימנים וטרם חלף. יותר מכול משקפת התערוכה את נבכי רקמת הלב של וייס.

” בכל תפר ותפר אני תופרת את משאלותיי ואת תפילותיי. כיום מקובל לשמור הכול בענן, ואני שואלת את עצמי, האם הענן יזכור? הרקמה היא הענן הפרטי שלי, מעין צוואה לסביבה הקרובה-רחוקה.”

וייס יוצרת קולאז’ים מבדים משובחים, רכים למגע, המחייבים עדינות אין קץ. החוט והמחט, הננעצים בתוכם במעשה הרקמה, פוצעים אותם, אך בד בבד, באותה פעולה ממש, גם מחברים אותם לכדי מבנה של בדים עתירי קפלים, הנוזלים מטה מכוח המשיכה. הקולאז’ נארג תוך סימביוזה בין צבעי הבדים לבין הדימויים הנרקמים. תנועתם הטבעית של הבדים נשמרת ומאזכרת את עולם הריקוד, הטבוע בשורשיה של וייס כרקדנית בלט, עולם שממנו היא שואבת השראה גם היום.
המעברים והחיבורים בין הבדים מייצרים מערכת מורכבת, שבבסיסה תלות אינהרנטית בין החומרים השונים, השואפים לעצמאות אך מתמזגים לכדי קולאז’ שלם. השימוש המושכל בטקסטיל משמר רעננות, הניכרת בעבודות חרף איכותן העמלנית, ומשקף את ריקוד המחט על גבי מצע הציור. כציירת וכרקדנית היא מפגישה בין שני עולמות תוכן, ובאמצעות צבעוניות זהירה מייצרת משחק עדין בין עולם המחול לעולם הציור. יש שהרקמה מופיעה כמשטח של צבע, ויש שהיא נוכחת כרישום צבעוני רווי תנועה.


וייס בוחרת בנושאים כגון איקונות ביזנטיות, אך במקום לתאר קדושים, היא משתמשת בנופי טבע, המשולבים בקומפוזיציה דתית. רקמת העלים, המסומנים בקו מתאר בלבד, מבטאת את התחושה, שאי אפשר למלאם – רִיק המעיד על מהות החיים. “חיפשתי את הלא נודע,” היא אומרת, ומוסיפה: “כאדם אני מרגישה לבד. החלום הוא למצוא את עצמי ולצייר מוזיקה.”
בתקופת הקורונה החלה וייס ליצור קולאז’ים מבדים, שחיברה יחדיו לכדי מצע לרקמה. המכחול הוחלף במחט ובחוטים. העבודות נוצרות באופן אינטואיטיבי. הבדים נגזרים מבגדים שאינם בשימוש, ולעתים נדירות היא מרשה לעצמה לרכוש פיסת בד נוספת, שצִבעה חשוב לקומפוזיציה. התפרים הנרקמים מותירים את עקבותיהם ואת חותמם על הבדים ומבטאים הרהורים, תחושות וזיכרונות. וייס מפלסת לה נתיב אישי וייחודי לזכור ולהיזכר, תופרת את רקמת חייה.

כריסטינה וייס (נ’ 1944, בוקרשט; חיה ויוצרת בתל אביב) נולדה ברומניה לאם יהודייה ולאב נוצרי יווני. בילדותה למדה בלט, ובתקופת נעוריה הופיעה כרקדנית בתיאטרון מוזיקלי-אופראי בעיר הנמל גאלאץ שעל גדות הדנובה.
בשנת 1965 עלתה לארץ עם בעלה, צייר התיאטרון, הארי וייס. באותה שנה התקבלה לאופרה הישראלית בהנהלת אדיס דה-פיליפ, ומאז רקדה באופרה ובמחזות זמר של תיאטרון גיורא גודיק. ב-1967 התקבלה ללהקת הבלט בת-דור.
בשנת 1974 פנתה ללימודי ציור ופיסול במכון אבני בתל אביב אצל האמנים משה שטרנשוס ויחזקאל שטרייכמן. בעבודתה הושפעה עמוקות משטרייכמן, וכן מן הצייר הבריטי הווארד הודג’קין ומיון טוקולסקו (Țuculescu) הרומני. משלב זה ואילך הקדישה את חייה לציור בשמן על בד, לפיסול בברונזה ולגילוף בעץ. במקביל עבדה לאורך השנים כמורה לבלט במרכז לאמנויות הבמה ביכורי העתים ובבית הספר לאמנויות בתל אביב.
נעילה: 5.4.2021
שעות פתיחה: שני עד חמישי 10:00-17:00
שישי 10:00 – 13:00

רח’ זמנהוף 6, תל אביב 066 Zamenhoff St., Tel Aviv 64373
Tel. 03-5254191 / 054-4527052

www.officeintelavivgallery.com
בתמיכת: משרד התרבות והספורט ועיריית תל אביב-יפו
With the support of the Ministry of Culture and Sports & Tel Aviv-Yafo Municipality

האמנית בפייסבוק:
Cristina Weiss

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב google
שיתוף ב print
שיתוף ב vk

באותו נושא

OkCupid מצא 91 אחוז מהישראלים פתוחים להיכרות עם טבעונים. לשישה מתוך עשרה לא ממש אכפת מה אוכלים בני/בנות הזוג

בחודשים האחרונים, הישראלים מגלים יותר ויותר פתיחות להיכרות עם בני ובנות זוג שמצהירים/ות על היות/םן טבעונים/ות ואו צמחונים/ות. משתמשים שפתוחים לפגישות עם צמחונים או טבעונים קיבלו יותר ׳לייקים׳ מתחילת 2021 מאשר אלה שגילו התנגדות